הפקות סרטים תיעודיים ישראלים

הפקות סרטים תיעודיים מקוריים הם נכס צאן ברזל של כל תרבות וכל מדינה.

סרטים תיעודים נקראים גם סרטים דוקומנטריים. דוקומט = מסמך. כשמה כן היא, העשייה הקולנועית הדוקומנטרית היא בהחלט מסמך, מסמך רב חשיבות המתעד את המציאות, התקופה והמקום, את האנשים, הסיפורים, ההווייה שלהם, ההיסטוריה והעכשיו.

סרטים דוקומנטריים מספרים לנו על התרבות, החברה, המציאות והתקופה בהן אנו חיים ומנציחים אותה לעד גם למען הדורות הבאים.

מה נדרש מאיתנו יוצרי ומפיקי סרטים דוקומנטריים

הפקת סרט דוקומנטרי דורשת מאיתנו היוצרים מיומנויות קולנועייות ואנושייות גבוהות ביותר;  התחקיר, המגע עם האנשים שהולכים לחשוף את סיפור חייהם האמיתי והאישי, בחירת המצולמים והאתרים, תיכנון הצילומים, המקוריות והספונטניות בזמן הצילומים, העריכה והדרך בה מסופר הסיפור.

סרט דוקומנטרי הוא גם סוג של מראה עבור המצולמים והצופים. הדמויות נחשפות לאט לאט, עוברות תהליכים נפשיים עמוקים ולכן מחובתנו כיוצרים להיות נאמנים לאמת הפנימית ולסיפורים של הדמויות שלנו.

לכל דמות יש את הזכות שהסיפור שלה יסופר עם כל העומק והאמת שבו, הסרט והמצלמה משמשים לדמות או לדמויות גם סוג של בדיקה עצמית, מין תרפיה.

כיוצרים חייבת להיות לנו נקודת מבט ייחודית, אמירה ויכולת לספר את סיפורם בסרט תיעודי. אנו אמורים להתחבר לסיפור של הגיבור/ים שלנו מתוך מקום אישי ולתרגם את תפישתנו האישית לאמירה דוקומנטרית עכשווית ומקורית המספרת את סיפורם של הדמויות, המשפחה, הקבוצה, המקום וכו'.

התפקיד שלנו כיוצרים הוא גם לשמש ככלי, כשגרירים לדמות, ולסייע לה להביא את הסיפור שלה על כל המורכבות שבו. עלינו ללמוד ולהכיר את הדמות לעומקה ולתכנן באופן מדוקדק את השאלות והדו שיח שידובבו אותה למחוזותייה האינטימיים הפנימיים.

הפקת סרט תיעודי כתהליך מזכך

תהליך הפקת סרט תיעודי הוא תהליך מזכך. תהליך המתמקד ומדגיש את הדברים החשובים בסיפור אותו אנו מספרים ומנפה את הפחות חשובים.

אין כמו לראות קהל בהקרנה חגיגית המונית או בהקרנה ביתית אישית מתחבר לדמויות ולסיפור שלהם, שמח צוחק או עצוב עם הדמויות, נסחף איתם למחוזות נסתרים ולומד עליהם ועל עצמו.

הסרט, הסיפורים והסיטואציות ניצרבים בראשו של הצופה כחוויה בלתי נשכחת.

דוד (דייב) בנבניסטי

מפיק, במאי וצלם סרטים תיעודיים

כתיבת תגובה